Es suficient el que diu a la normativa? Després de llegir tots
aquets documents puc afirmar que són pocs els apartats que parlin de les noves
tecnologies de la informació i comunicació. El document que m’ha semblat que
parlava més sobre les TIC és a l’ ORDEN ECI/3960/2007, en canvi, el Decret
també en fa referència sobre aquest tema, però no són tant els apartats que en
parlin.
De forma general penso que la normativa no dona l’
importància que tenen les noves tecnologies de la comunicació i informació a
l’actualitat. L’ integració d’aquestes a la societat és necessària la qual cosa
implica integrar-les dins l’educació per tal de els infants tinguin un
coneixement del seu funcionament i, a més puguin anar adquirint uns certs
aprenentatges a través d’aquestes. A més, no només han de ser els infants les
que tinguin que utilitzar les TIC, sinó que les docents han de saber-les
funcionar i utilitzar-lo com un recurs més a dins l’educació.
A continuació podreu observar els petits fragments que he
pogut extreure de cada un d’aquets documents que parlen de les TIC. Abans vull
dir el que penso respecte això, i és que no hem resulta suficient tot el que
diuen a la normativa perquè considero que en cap apartats del que veurem a
continuació aprofunditzen amb el tema de les noves tecnologies, sinó que només
en fan una pinzellada i, fins i tot en alguns dels fragments passa com a
desapercebut.
ORDEN ECI/3960/2007
- “La importancia de las tecnologías como parte
de los elementos del entorno aconseja que niñas y niños identifiquen el
papel que éstas tienen en sus vidas, interesándose por su conocimiento e
iniciándose en su uso como medio de expresión, comunicación y
conocimiento.”
- “Las diferentes formas de comunicación y
representación que se integran en esta área son: el lenguaje verbal, el
lenguaje artístico, el lenguaje corporal, el lenguaje audiovisual y de las
tecnologías de la información y la comunicación”
- “El lenguaje audiovisual y de las
tecnologías de la información y la comunicación presentes en la vida
infantil, requieren un tratamiento educativo que, a partir del uso
apropiado y significativo, inicie a niñas y niños en la comprensión de los
mensajes audiovisuales y su utilización ajustada y creativa.”
- “Experimentar y expresarse utilizando
los lenguajes corporal, plástico, musical y tecnológico, para representar
situaciones, vivencias, necesidades y elementos del entorno y provocar
efectos estéticos, mostrando interés y disfrute.”
- “En el segundo ciclo se iniciará el
aprendizaje de la lectura y la
escritura en función de las características y de la experiencia de cada niño, se
propiciaran experiencias de iniciación
temprana en habilidades numéricas básicas, en las tecnologías de la
información y la comunicación y en la expresión plástica y musical.”
Decret 71-2008 CAIB
- “Els reptes del món canviant en què ens trobem fan que sigui necessari
assentar els fonaments que permetran accedir a la informació als infants, estimulant-los
a mantenir la inclinació per aprendre durant tota la vida. D’aquí la
importància d’iniciar els infants també en el món de la lectura i de
l’escriptura, en una llengua estrangera i en l’ús de les tecnologies de la
informació i la comunicació,(...)”
A partir d’aquets fragments podem observar que les noves
tecnologies és com una eina més de comunicació, ja que ens permet
comunicar-nos, expressar-nos i conèixer el món que ens envolta. En aquest
document ens deixa clar que les TIC s’han de tenir present dins l’educació,
però hem dona la sensació que a partir d’aquest document (la part teòrica) la
gent és conscient de que són importants,
però a la pràctica molts dels centres educatius aquest apartat de les
TIC passa a ser desapercebut. Per tant a la segona pregunta que havia de
resoldre; Realment
s’està aplicant a l’escola? Tinc que dir que no a tots s’està aplicant. Realment no
conec el funcionament de moltes de les escoletes infantils, però amb les que he
pogut tenir un contacte una mica proper fins dia d’avui, puc dir que no són
totes les escoles que tinguin present les TIC en el centre educatiu.
Personalment penso que tots els centres tenen clar que les TIC tenen un paper
fonamental dins la societat, però alhora d’aplicar-les dins l’educació no
pensen el mateix. El fet de no integrar les TIC a l’educació pot ser degut a
varies coses, algunes raons poden ser: l’escola no té uns recursos econòmics
prou elevats, les docents dels centres no els interessa dedicar un temps i un
esforç per aprendre el seu funcionament, simplement no creuen amb les noves
tecnologies,...La meva opinió respecte a aquest tema és que totes les escoletes
haurien de incorporar les noves tecnologies a l’educació independentment de les
opinions dels docents. Amb això el que vull dir és que cada escola hauria de
tenir uns aprenentatges mínims sobre les TIC d’aquesta manera tots els infants adquiririen
uns coneixements mínims sobre el seu funcionament. Així la incorporació de les
TIC estaria assegurada a cada un dels centres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada