diumenge, 14 d’octubre del 2012

ACTIVITAT DEL TEMA 2

Aquesta activitat va relacionada amb el tema dos de l’assignatura; Aplicació de les TIC als processos educatius. Consisteix en llegir una seria de documents; normativa específica de les Illes Balears, ORDEN ECI/3960/2007 i  Decret 71-2008 CAIB, cercar tots aquells apartats que facin referència a les TIC i fer-ne una reflexió partint de dues preguntes que ens va plantejar la mestra: És suficient el que diu a la normativa? Realment s’està aplicant a l’escola?

Es suficient el que diu a la normativa? Després de llegir tots aquets documents puc afirmar que són pocs els apartats que parlin de les noves tecnologies de la informació i comunicació. El document que m’ha semblat que parlava més sobre les TIC és a l’ ORDEN ECI/3960/2007, en canvi, el Decret també en fa referència sobre aquest tema, però no són tant els apartats que en parlin.
De forma general penso que la normativa no dona l’ importància que tenen les noves tecnologies de la comunicació i informació a l’actualitat. L’ integració d’aquestes a la societat és necessària la qual cosa implica integrar-les dins l’educació per tal de els infants tinguin un coneixement del seu funcionament i, a més puguin anar adquirint uns certs aprenentatges a través d’aquestes. A més, no només han de ser els infants les que tinguin que utilitzar les TIC, sinó que les docents han de saber-les funcionar i utilitzar-lo com un recurs més a dins l’educació.

A continuació podreu observar els petits fragments que he pogut extreure de cada un d’aquets documents que parlen de les TIC. Abans vull dir el que penso respecte això, i és que no hem resulta suficient tot el que diuen a la normativa perquè considero que en cap apartats del que veurem a continuació aprofunditzen amb el tema de les noves tecnologies, sinó que només en fan una pinzellada i, fins i tot en alguns dels fragments passa com a desapercebut.

ORDEN ECI/3960/2007
  • La importancia de las tecnologías como parte de los elementos del entorno aconseja que niñas y niños identifiquen el papel que éstas tienen en sus vidas, interesándose por su conocimiento e iniciándose en su uso como medio de expresión, comunicación y conocimiento.”
  • Las diferentes formas de comunicación y representación que se integran en esta área son: el lenguaje verbal, el lenguaje artístico, el lenguaje corporal, el lenguaje audiovisual y de las tecnologías de la información y la comunicación”
  • “El lenguaje audiovisual y de las tecnologías de la información y la comunicación presentes en la vida infantil, requieren un tratamiento educativo que, a partir del uso apropiado y significativo, inicie a niñas y niños en la comprensión de los mensajes audiovisuales y su utilización ajustada y creativa.”
  • “Experimentar y expresarse utilizando los lenguajes corporal, plástico, musical y tecnológico, para representar situaciones, vivencias, necesidades y elementos del entorno y provocar efectos estéticos, mostrando interés y disfrute.”
  • “En el segundo ciclo se iniciará el aprendizaje de la  lectura y la escritura en función de las características y de  la experiencia de cada niño, se propiciaran experiencias  de iniciación temprana en habilidades numéricas básicas, en las tecnologías de la información y la comunicación y en la expresión plástica y musical.”
Decret 71-2008 CAIB
  • “Els reptes del món canviant en què ens trobem fan que sigui necessari assentar els fonaments que permetran accedir a la informació als infants, estimulant-los a mantenir la inclinació per aprendre durant tota la vida. D’aquí la importància d’iniciar els infants també en el món de la lectura i de l’escriptura, en una llengua estrangera i en l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació,(...)”
A partir d’aquets fragments podem observar que les noves tecnologies és com una eina més de comunicació, ja que ens permet comunicar-nos, expressar-nos i conèixer el món que ens envolta. En aquest document ens deixa clar que les TIC s’han de tenir present dins l’educació, però hem dona la sensació que a partir d’aquest document (la part teòrica) la gent és conscient de que són importants,  però a la pràctica molts dels centres educatius aquest apartat de les TIC passa a ser desapercebut. Per tant a la segona pregunta que havia de resoldre; Realment s’està aplicant a l’escola? Tinc que dir que no a tots s’està aplicant. Realment no conec el funcionament de moltes de les escoletes infantils, però amb les que he pogut tenir un contacte una mica proper fins dia d’avui, puc dir que no són totes les escoles que tinguin present les TIC en el centre educatiu. Personalment penso que tots els centres tenen clar que les TIC tenen un paper fonamental dins la societat, però alhora d’aplicar-les dins l’educació no pensen el mateix. El fet de no integrar les TIC a l’educació pot ser degut a varies coses, algunes raons poden ser: l’escola no té uns recursos econòmics prou elevats, les docents dels centres no els interessa dedicar un temps i un esforç per aprendre el seu funcionament, simplement no creuen amb les noves tecnologies,...La meva opinió respecte a aquest tema és que totes les escoletes haurien de incorporar les noves tecnologies a l’educació independentment de les opinions dels docents. Amb això el que vull dir és que cada escola hauria de tenir uns aprenentatges mínims sobre les TIC d’aquesta manera tots els infants adquiririen uns coneixements mínims sobre el seu funcionament. Així la incorporació de les TIC estaria assegurada a cada un dels centres. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada